114
maddeler bu açıdan değerlendirilmelidir.
Programın ilk maddesinde “Ana ilkemiz hakikattir.”
cümlesinden anlaşılması gereken, bilimin çoğu zaman
başka anlamlar yükleyerek kullandığı hakikat’ten fark-
lıdır. Felsefedeki ‘bilgi’, bu hakikat’in alternatifi olamaz.
Kastedilen, ‘vahiy’ bilgisidir. Eğer bilim, bizi bu hakikate
götürüyorsa
diriliş
çerçevesinde kabul edilebilir. Progra-
mın ikinci maddesinde belirtilen şekliyle bilim, ‘hakikata
götüren, temel yol, yöntem ve araç’tır. Altı çizilmesi gere-
ken bir diğer madde de ‘Amaç, üç kelimeyle özetlenirse,
hakikat, adalet ve fazilettir.’
Diriliş’in, parti ile ilgili bir prensibi: ‘Partiye evet,
particiliğe hayır!’ ilkesidir.
MEDENİYET, MİLLET VE DEVLET KAVRAMLARI
Medeniyet, bir milletin tarih ve kültürünün tümüdür.
Geçmişte yaşamış ve miadını doldurmuş medeniyetler ol-
duğu gibi, bugün de varlığını sürdüren medeniyetler var-
dır. Avrupa medeniyeti, Yunan ve Roma medeniyetinin
bir devamıdır. İslâm medeniyeti, Hazreti Adem’den baş-
layarak son peygambere kadar gelen ve ondan günü-
müze uzanan eski ve köklü bir geçmişe sahiptir. Geçmişte
parlak dönemler yaşamış, kendi kültür, bilim ve sanatını
oluşturmuştur. Fakat bu zayıf durumdadır. “Medeniyet,
hayatımızın her safhasında duygularımız, düşüncele-
rimiz ve davranışlarımızla karşılaştığımız bütüncül bir
olaydır. Yani her an, her hareketimiz medeniyetle ölçü-
lür, medeniyetle tartışılır ve medeniyetle değerlendirilir.
Onunla değiştirilir, onunla yaşar, onunla devam eder ve
onunla değer kazanır. Düşüncelerimiz, duygularımız,
eserlerimiz, hayatımız, hayat tarzımız, ahlakımız, hepsi
medeniyet hadisesine dahildir.”