228
Görevlerle Sorun Mu Yaşıyorsunuz?
Olumsuzluğa Karşı Çıkın
Hiçbir şans vermeden birinin fikri hakkında yargıda bulunmak bu fikri geliştirme
şansını ortadan kaldırarak akıllıca bir çözüm haline getirilmesini önler. Gençlere
problemi yalnızca neyin işe yaradığını bularak çözebileceklerini ve ekip çalışmaların-
da her şeyin mümkün olduğunu hatırlatın. Görev tamamlanınca ellerinde bir dizi
reddedilmiş fikir olması onlara fayda sağlamayacaktır.
Gençlere hayır sözcüğünün asla bir cevap olarak kullanılmaması gerektiğini, ekip
çalışmalarında her zaman evet sözcüğünü kullanacaklarını öğretin. Evet, gösterimize
mor bir kanguru eklemenin bir yolunu bulabiliriz. Üzüm suyuna düşmüştür belki
de? Evet, ipi köprünün bir parçası olarak kullanabiliriz. Destek yerine dekor olabi-
lir belki. Evet, bunu yapmanın bir yolunu bulabiliriz, ama hep birlikte çalışmamız
lazım.
Karıştırın
Gençlerin bildikler şeylere güvenmeleri doğaldır. Eğer grubunuz her görevde aynı
şeyleri yapması için aynı kişiden medet umuyorsa işleri biraz karıştırmayı deneyin.
Gözlemleyici rolünde rahat olan gence görev başlamadan özel bir görev vererek katıl-
masını sağlayın. Süre tutan kişi olmalarını ya da görevdeki belli kuralları takip etme-
lerini söyleyin. Bu görevde ekip arkadaşlarına zaman tükendiğini hatırlatmaları ya
da birbirlerine belli şekillerde yardım etmemeleri gerektiğini hatırlatmakla yükümlü
olacaklar. Eğer çekingen gençler ekiplerinin onlara güvendiğini görürse katılma ko-
nusundaki çekingenliklerini aşacak ve ekip için önemli olduklarını göreceklerdir.
Buna benzer şekilde kendi yollarının en iyi yol olduğunu düşünen gençler da tek
görevleri zaman tutmak ya da belli kuralları takip etmek olduğunda ekip arkadaş-
larının fikirlerini yeni bir açıdan görme şansı bulacaklardır. Bu görevleri fikirlerini
arkadaşlarıyla paylaşamayacakları anlamına gelecektir çünkü.
Eğer ekibinizin problemleri her seferinde aynı inşa tekniğini kullanarak çözdüğü-
nü görüyorsanız (üçlü ayak yapmak gibi) onları yenilikçi problem çözümüne doğru
yönlendirebilirsiniz. Arada bir farklı bir yöntem kullanımını zorunlu yapın. Örne-
ğin, sadece üçlü ayak yöntemini kullanan ekip üyelerine üçlü ayak dışındaki her şeyi
kullanarak görevi çözebileceklerini söyleyin. Bu onları farklı düşünmeye itecek ve
yeni çözümler üretmelerini sağlayacaktır. İleriki projelerde bu deneyimin çok fayda-
sını göreceksiniz.
Eğer grup üyeleriniz sürekli bildikleri şeye yöneliyorsa görevi tamamladıktan son-
ra söz konusu malzemeyi kullanmanın farklı bir yolunu gösterebilirsiniz. Örneğin,
kâğıdı sadece düz haliyle kullanıyorlarsa tamamen farklı ve daha güçlü bir malzeme
yaratmak için kâğıdı nasıl rulo halinde kıvırdığınızı gösterin. Gelecek sefere bu tek-
niği hatırlayabilirler.