270
KAMP LİDERLİĞİ
oluşturacaktır ve ilk koyduğunuz taş batı yönünü gösterecektir. Doğu-batı hattına
tam dik olarak çizeceğiniz çizgi ise kuzey-güney hattını oluşturacaktır. Bu yöntem
en kesin sonucu öğle vakitlerinde verecektir. Öğle vaktinden uzaklaştıkça kesinlik
azalacaktır. Kendi gölgenizin hemen hemen hiç oluşmayacak kadar kısa olduğu
zaman tam öğle vaktidir.
Yön Bulma Oyunları
GPS cihazlarının, harita ve pusulaların kullanımını öğretmek için kampta birçok
etkinlik yapılabilir. İnternette bu etkinliklerle ilgili pek çok örnek bulabilirsiniz.
Burada bunlardan birkaç tanesine yer verilmektedir.
Harita Simgeleri Bayrak Yarışı
4 ila 10 kişilik takımlar bayrak yarışı yapacak şekilde arka arkaya dizilir. Her takıma
eşit sayıda kartların bulunduğu ikişer deste kâğıt verilir. Bir destedeki kâğıtların
üzerinde harita simgeleri, diğer destede bu simgelerin isimleri yazılıdır. İsimlerin
yazılı olduğu kartlar bir masanın üzerine yayılır. Yarış bir işaretle başlar ve her
takımın ilk oyuncusu simgelerin olduğu desteden bir kart çekerek, bu simgenin
adının yazılı olduğu kartın üzerine koyar. Bu oyuncu, koşarak sırada bekleyen ikinci
oyuncunun omzuna dokunur ve ikinci oyuncu da aynı şekilde yarışa katılır. Simge
kartlarını doğru bir şekilde isim kartlarının üzerine koyarak bütün kartları ilk bitiren
takım yarışı kazanır.
Pusula Değişikliği
Bu oyunda oyuncularda biri ebe olurken, diğer sekiz oyuncu, bir daire etrafında
pusulanın yönlerini temsil eden noktalara dizilirler (Kuzey, Kuzeydoğu, Doğu
vb.). Sadece Kuzey’i temsil eden noktaya belirgin bir “N” işareti konulur, diğer
yönlere işaret konulmaz. Ebe iki yön söyler (örneğin Kuzeydoğu ve Güney) ve bu
iki oyuncu karşılıklı olarak yerlerini değiştirmeye çalışırken ebe bir tanesinin yerini
kaparsa, açıkta kalan ebe olur.
Düz Hat ya da Kuş Uçuşu Yürüyüş Yapma
Pusulada belli bir konum açısı seçilir ve yarışmacıların harita üzerinde ya da açık
alanda bu istikameti izlemeleri istenir. Sonuçta, hangi hedefe ulaştıkları ve yol
boyunca neler gördüklerini not almaları sorulur.
Gömülü Hazine
Her yarışmacıya, “25 derecelik açıyla 75 yarda yürüyün, sonra 120 derecelik açıyla
100 yarda ilerleyin, 75 derecelik açıyla 150 yarda daha ilerleyin” gibi bir dizi yol
bulma talimatı yazılı olan bir kart verilir. Her yarışmacı pusula kullanarak doğru
hedefi bulmak için mesafeleri tahmin etmeye çalışır. Her yarışmacıya ayrı ayrı yol
talimatı verilse de bulunması istenen tek bir hedef vardır. Hedef noktaya en çok
yaklaşan, gömülü hazineyi kazanır. Bu oyun topoğrafik bir harita üzerinde bir ‘gezi’
şeklinde de oynanabilir.