103
bir ara gözlerden kayboldu. Fakat fısıltı, meydanda
hemen yayıldı. İdamlık, sorulan son arzusu için iki
rekât namaz kılmak istediğini söylemiş ve ona na-
maz kılma izni verilmiş. Tekrar göründüğünde tah-
ta bir masanın üstündeki sandalyede, elleri arkasın-
dan bağlanmış olarak duruyordu. Cellat, onun boy-
nuna ilmeklenmiş yağlı ipi geçirmeye hazırlanırken,
meydanda gizli bir uğultu yükseldi. Kimileri tekbir
getiriyordu, kimileri kelime-i şahadeti tekrarlamaya
çalışıyordu. Kimileri dalgın bir donuklukla ağzına
götürmüş olduğu simidini çiğnemeye çalışırken
duraksayıp kalmıştı. Meydandaki binlerce insanın
gözü tek bir noktaya odaklanmıştı: idamlığın boy-
nu! Birden kimse bir şey anlamadan, üç ayaklı seh-
panın orta yerinde dikilmiş olan adamın ayakları
dizlerinden karnına doğru kasılıp toparlandı, sonra
sallanmaya başladı. Başı yana doğru bükülmüştü.
Aşağı doğru uzayan gövdenin, birden ipin ucunda
döndüğü görüldü. Ayağının altındaki iskemle çe-
kilmişti. Saniyenin onda birini bile tutmayan bir za-
man aralığında her şey olup bitmişti.
YEDİ:
Erdem Bayazıt bu şiiri yazar. Söz konusu olay,
1958 yılı ilkyazında yaşanır. Erdem Bayazıt’ın yal-
nızca duyguları üzerinde değil, fikirleri üzerinde de
etkilidir. Erdem Bayazıt, bu olayın şahsında ölüm
üzerine düşüncelerini geliştirir. Bu olay, daha son-
raları dikkatle okuyacağı Dostoyevski üzerindeki
düşüncelerinin olgulaşmasında / geliştirilmesinde
de rol oynar.
17
17 Ayrıntılar: Rasim Özdenören; Erdem Bayazıt:
Sabaha Koşan Adam
, Yedi
İklim, Erdem Bayazıt Özel Sayısı, S. 215-216, Şubat-Mart 2008.