Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 146

142
Türkiye İdman Cemiyetleri İttifakı’nın 22 Mayıs
1923’te tüzel kişilik kazanmasıyla, Bisiklet Federasyonu
da kurulmuş ve Muvaffak Menemencioğlu başkanlığa
getirilmişti. Ardından yapılan faaliyetlerden birine Cem
Atabeyoğlu şu paragrafı açacaktı:
“Bisiklet Federasyonu tarafından tertiplenen ilk
İstanbul ve Türkiye Şampiyonaları bu spora canlılık getirdi.
Sürat vemukavemette ilk Türkiye Şampiyonluklarını Cavit
Cav kazandı. 1927’de İstanbul Taksim Stadı’ndaki toprak
pistte Bulgaristan’la yapılan yarışmalarda, ülkemizde
düzenlenen ilk uluslararası bisiklet yarışmasında olduğu
gibi, Cavit Cav, kardeşi Galip Cav, Yorgo Saridis ve Tacettin
Öztürkmen temsil etti.”
1930’un Ağustos ayında Federasyon Başkanı
Muvaffak Bey (Menemencioğlu) Türkspor’da bisiklet
yazıları yazmaya başlamış, onuda şampiyon Cavit Cav
izlemişti. Cav Politika gazetesinde bisikleti öne çıkaran
yazılar yazıyordu.
İstanbul yarışları ise sporcu talebinin fazla
oluşu ve adayların deneyimli bisikletçiler arasında
ezilmelerinin önlenmesi amacıyla kategorilere ayrılmıştı.
İkinci kategoriden Adnan, İsmail Beyler, Andon ve Jirayir
Efendiler gelecek için ümit veriyordu. Birinci kategoride
ise Tacettin Bey ile Saridis Efendi yarışın yıldızları olmuştu.
Bisikletçilerin ilkönemli buluşmaalanıMaslak’taki
İbrahim Ağa’nın kahvesiydi. Pedallar burada üstünü
değiştiriyor ve aralarındaki idman müsabakalarından
sonra istirahatlarını burada yapıyorlardı.
1935’te büyük merkezler ile Anadolu yollarında
görülenbisikletçiler birdışyarışınhaberini duyduklarında
hem şaşırmış hem de sevinmişlerdi. Çünkü 1928
Oyunlarından bu yana dış temas görmemişlerdi. Kendi
aralarında yarışmakla 7 yıl geçmişti.
1935’in Ağustos ayında Sincanköy parkurunda
yapılan 54 kilometrelik yarışta klasmanda görülen
birinci Talat Beydi ve Güvençspor forması taşıyordu.
Güvençspor’un bu genç pedalı Talat Tunçalp’dı. Yarışın
ikincisi Denizli’den Halit Bey, üçüncüsü ise Çankaya
Kulübü’nden Osep Ceylan olmuştu. Aynı yılın bir diğer
önemli yarışını da Gençlerbirliği Kulübü düzenleyecekti.
Sonuç şöyle olmuştu:
1- Osman Çekiç (Ege Gençlerbirliği)
2- Halil Dündar
3- Haydar Togay
Romanya ile ilişkiler gelişmiş ve bu spora da yansımıştı.
Romanya’nın Türkiye’yi bisiklet yarışlarına daveti
kabul edilmişti. Romanya Turu aynı zamanda 1936
Olimpiyatları için hazırlık olacağından, bu davet çok
olumlu karşılanmıştı.
Ekip, Talat Tunçalp, Galip Cav, Kazım Birgen,
Kirkor Cambazyan, Orhan Suda ve Karşıyakalı Niyazi
Beyden kurulmuştu.. Centilmenlik ödülünün dışında
Braşov-Bükreş etabını da kazanan takım, bunların
ötesinde öz güvene de ulaşmıştı.
Talat Tunçalp İstanbul’da doğmuş bisiklete
Ankara’da başlamıştı. 1932 de ilk şampiyonluğunu
kazanmış ve Türkiye birinciliklerini 1938 yılına kadar
muhafaza ederek, son derece tecrübe sahibi olmuştu.
İzmirli Orhan Suda ile çok iyi ikili teşkil ediyorlar
ve milli takımın değişmez elemanları oluyorlardı. 1935
Romanya turunda ekibimiz başarılı olmuş ve bu ikili
Berlin’de yarışacak takımın bel kemiğini teşkil etmişti.
Kadrodaki Krikor Cambazyan, Eyüp ve Kazım Beyler de
bu ikiliye ayak uyduracak tempodaydı. Özellikle Krikor
Cambazyan’ın dış yarışlardaki kaçışları, Talat Tunçalp ve
Orhan Suda’ya fayda sağlıyordu.
1940 yılının Nisan ayına İstanbul bölgesi hızlı
girmiş ve 70 kilometrelik yarışı Halit Bey 2.47.00 sn ile
birinci bitirmişti. Finişte Bered, Jorj ve Agop Efendiler ile
Niyazi Bey sonraki sıraları almıştı.
1941 yılından sonra günlük gazeteler de bisiklete
önem vermeye başlamıştı. Tasvir bu noktada önde gidiyor
ve yeni başlayanlar ile ikinci kategoriden pedallar için yarış
düzenliyordu.
1942 yılının Ağustos ayında İstanbul Kupası’nın
tecrübesizler dalında ilk altıya giren bisikletçiler şöyle
sıralanmıştı:
AhmetTunca, İspiroApostelidis, CevatKarabacak,
İbrahim Ağa
Kahvesi’nden
Anadolu’ya
1...,136,137,138,139,140,141,142,143,144,145 147,148,149,150,151,152,153,154,155,156,...188
Powered by FlippingBook