Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 49

47
Son dönemde kök boya bulunmasında da tıpkı
deride olduğu gibi sıkıntı duyulmaktadır. Bu
yüzden tasvir yapanlar boya alternatiflerine
yönelmiş ya da kendi kök boyasını kaynatma
yoluna gitmiştir. Bir şekilde tasvir boya-
nıp konturları çekildikten sonra parçaların
birleştirilmesine geçilir. Burada «katgüt»
yani bağırsaktan yapılan, ameliyatlarda da
kullanılan ip veya misina, perçin, tel gibi
malzemeler kullanılabilir. Birleştirdiğimiz
tasviri sopaya takmadan evvel yapmamız ge-
reken son işlem «ilik» açılmasıdır. İlikler,
tasvirin sopa takılacak yerine açtığımız de-
liklerin etrafına dikilen yuvarlak halka-
lardır. İlikler sopanın tasviri daha sağlam
tutmasını aynı zamanda deforme etmesini ön-
leyen sağlamlaştırıcılardır. Bu son işlem-
le birlikte deri tasvirimiz oynatmaya hazır
hâle geliyor.
Dünyada tasvirin oynatılması da teknik ola-
rak çeşitlilik göstermektedir. Bizim gölge
oyunumuz perdeye dikey çubuklarla oynatıl-
dığı halde Çin gölgesinde tasvirler alttan
tutulup perdeye yatay bir şekilde yaslayarak
oynatılır. Bazı ülkelerde çubukların yanı-
sıra ipler ya da tellerle de tasvirlere ha-
reketler eklenmektedir... Dikey çubuk tek-
niğinde tasvirleri sadece tek cephe oynatma
imkanı vardır, geri dönemezler... Bu sıkıntı
bazı ustalarca menteşe görevi gören meşin-
lerle “fırdöndü” yapılarak bir nebze aşılma-
ya çalışılmıştır.
1...,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,...196
Powered by FlippingBook