46
TASVİRLERİN HAZIRLANIŞI
Tasvir dediğimiz, tek boyutlu gölge kuk-
laları bugüne dek birkaç farklı malzemeden
yapılmıştır...
Deve, düve, dana, manda derisi, ışık geçi-
ren Pürtüklü Ali Kurna Kağıdından ya da bugün
oldukça yaygın olan asetattan yapılabilir...
Bunların içinde en makbul ve ışığa dayanık-
lılığıyla uzun ömürlü olanı deve derisidir...
Ancak günümüzde tabaklanmış ve şeffaflaştırıl-
mış deve derisi bulmak oldukça zor olduğundan
ustalar diğer seçeneklere yönelmiştir...
Deriyi tasvir yapımına uygun hale getirmek
de bulmaktan daha meşakkatli bir işlemdir...
Kepekli suda bekletme, hamlatma ve kurutma
gibi işlemler için yaz ayları seçilir... Tüy
köklerinin deriden temizlenmesi için cam ya
da sistire ile kazınması gerekir... Bütün
bu işlemlerden sonra şeffaflaşmış ve kuru-
muş olan derinin üzerine kalıplar yardımıy-
la şekiller çizilip kesilir... Daha sonra,
yumuşak dokusu nedeniyle bıçağımızı körelt-
meyen “ıhlamur kütüğü” üzerinde işlemeye ge-
çilir. Tasvirin üzerindeki delikleri açma-
ya yarayan özel bıçağa “nevrekan” denir. Bu
delikler sayesinde belirginleşen desenler,
tasvirimize ışığın önünde farklı bir güzel-
lik katacaktır... Bu işlemin ardından boyama
ve kontur çekilmesi gelir. Deri tasvir için
en ideali “kök boya” kullanılmasıdır... Kök
boya hazırlanışı bambaşka bir iş olduğundan
konunun detayına bu kitapta girilmeyecektir.