44
bir konudur...
Bunların dışında Osmanlı İmparatorluğu sı-
nırları içinde yaşamış her kesimden insanı
perdede görmek mümkündür. Bunlardan bazıla-
rı: Bolulu, Rum, Çingene, Külhancı, Kilci,
Tulumbacılar, Bekçi, İmam, Haham, Doktor,
Sünnetçi, Hokkabaz, Soytarı, Curcunabazlar,
Köçek, Cambaz, Ayvaz Serkis, Denyo, Aşık Ha-
san, İskele Kâhyası, Deliler, Çengi, Hımhım,
Kekeme, Canan, Ferhat, Tahir, Yaşar (Kara-
göz’ün oğlu), Sivrikoz(Hacivat’ın oğlu), Ha-
civat’ın kızı, Şirin’in annesi, Zühre’nin
babası vb.
Bu bağlamda Karagöz perdesine günümüz in-
sanlarının çıkarılması gerektiği aşikar-
dır... Seyirci perdede kendini, komşusunu ya
da arkadaşını gördüğü takdirde oyunun içinde
olacak ve bugünün konuları işlendiğinde de
daha çok eğlenecektir.
Araştırmacılar tarafından tipler birtakım
gruplara ayrılarak incelenmiştir... Örneğin
Metin And’a göre tipler on bir sınıfa ayrı-
lır...
Eksen Kişiler (Karagöz, Hacivat)
Kadınlar (Zenneler, Kanlı Nigar, Salkım
İnci, Karagöz’ün karısı, Hacivat’ın kızı
vs.)
İstanbul ağzıyla konuşanlar (Çelebi, Tir-
yaki)
Anadolulu kişiler (Lâz, Bolulu, Kayserili,
Kürt, Kastamonulu)
Anadolu dışından gelen kişiler (Arnavut,