Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 163

162
Mehtap Kızılkaya & Hatice Öner
Araştırmanın örneklemi, nitel örnekleme yöntemlerinden biri olan amaçlı örnekleme yön-
temlerinden
ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılarak oluşturulmuştur. Ölçüt örnekleme, ör-
neklemin problemle ilgili olarak belirlenen niteliklere sahip kişiler, olaylar, nesneler ya da
durumlardan oluşturulmasıdır (Yıldırım ve Şimşek, 2005, s. 187-273). Çalışmanın örnek-
lemini farklı üniversitelerde hemşirelikte doktora eğitimini sürdüren ve çalışmaya katılmayı
gönüllü olarak kabul eden 15 kadın öğrenci oluşturmuştur.
İşlem; Veri toplama işlemine başlamadan önce, hemşirelikte doktora eğitimine devam
eden öğrencilere araştırmanın amacına yönelik kapsamlı olarak bilgilendirme mesajı
e-posta ile gönderilmiştir. Bu bilgilendirme mesajına olumlu cevap veren ve çalışmaya
gönüllü olarak katılmayı kabul eden öğrencilere, araştırmacılar tarafından ilgili literatür in-
celenerek yaş, cinsiyet, doktora eğitiminin hangi aşamasında olduğu, doktora eğitimine
başlama nedeni ve her hangi bir kurumda çalışma durumu gibi sorulardan oluşan bilgi
formu ile öğrencilerin doktora eğitimlerine yönelik görüşlerini ortaya koymak amacıyla iki
adet açık uçlu sorudan oluşan soru formu gönderilmiştir. Öğrencilere sorulan açık uçlu
sorular;
1. Daha kaliteli bir doktora eğitimi nasıl olmalı? Yazınız.
2. Eleştirilerinizi, görüş ve önerilerinizi yazar mısınız?
Çalışmaya katılan gönüllü kişiler iki hafta içinde yukarıda belirtilen bilgi formunu ve soru
formunu doldurup e-posta aracılığı ile araştırmacılara iletmişlerdir. Veriler toplandıktan
sonra verilerin ham dökümü bilgisayara araştırmacılar tarafından yazılmıştır. Analiz için
veriler anlamlarına göre bölünerek kodlanmıştır (açık kodlama), belirli bir anlam etrafında
birbiri ile ilgili kodlar bir araya getirilerek (dikey kodlama) dikey kodlamada belirlenen çe-
kirdek kategoriler birleştirilerek temalar oluşturulmuştur (seçici kodlama) ve yorumlanarak
anlamlı hale getirilmiştir. Bulguların yorumlanmasında olası yönlendirmeleri engel olmak
amacıyla herhangi bir kategoriye yerleştirilemeyen ayrılık gösteren veriler de göz önünde
bulundurulmuştur. Bu çalışmada amacımıza uygun olduğu düşünülen içerik analizi yönte-
mi kullanılmıştır. Çünkü içerik analizi birbirine benzeyen verileri belirli kavramlar ve temalar
çerçevesinde bir araya getirmek ve bunları okuyucunun anlayabileceği bir biçimde dü-
zenleyerek yorumlamaktır (Yıldırım ve Şimşek, 2006, s. 187-273). İçerik analizi, belirli ku-
rallara dayalı kodlamalarla bir metinin bazı sözcüklerinin daha küçük içerik kategorileri ile
özetlendiği sistematik, yinelenebilir bir tekniktir (Büyüköztürk, Çakmak, Akgün, Karadeniz
ve Demirel, 2009). Araştırmacıların her biri nitel araştırmalar konusunda kurs almışlardır.
Toplanan verilerin içerik analizi her bir araştırmacı tarafından ayrı ayrı yapılmış olup, ardın-
dan araştırmacılar tarafından veriler, kategori tema ve alt tema boyutlarında tekrar değer-
lendirilmiş ve veriler yeniden düzenlenmiştir. Daha sonra veriler araştırmacılar tarafından
organize edilip, yorumlanarak rapor haline getirilmiştir.
Araştırmanın geçerliği ve güvenirliğini artırmak için bazı önlemler alınmıştır. Bunlar;
1...,153,154,155,156,157,158,159,160,161,162 164,165,166,167,168,169,170,171,172,173,...182
Powered by FlippingBook