Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 162

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
161
Hemşirelikte Doktora Eğitimini Sürdüren Öğrencilerin Doktora Eğitimine Yönelik Görüşleri
demisyenleri, liderleri ve politika yapıcıları hazırlamak içinde gerekli olduğundan olduk-
ça önemlidir (Yavuz, 2004,s. 553-9). Dünya’da hemşirelikte doktora eğitimi veren 333
okul bulunmaktadır. Bu okulların 165’i Amerika’da, 67’si Avrupa’da, 60’ı Asya’da, 21’i
Avustralya’da, 20’si de Afrika’da bulunmaktadır. Türkiye’de ilk olarak 1972’de Hacet-
tepe Üniversitesi bünyesinde doktora programı açılmıştır. Doktora programı, yüksek
lisans derecesi olan öğrenciler için toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en
az yedi adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşmaktadır (Ünsal
ve Akdemir, 2010, s.130-139). Hemşirelik doktora programları, hemşirelik felsefe dok-
torası, hemşirelik bilim doktorası, eğitim doktorası ve hemşirelik uygulama doktorası
şeklinde sınıflandırılmaktadır. Ülkemizde 2009 yılından beri doktora programları 8 ana-
bilim dalında yürütülmektedir (Yavuz, 2004, s. 553-9). Bununla birlikte lisans düzeyinde
hemşirelik eğitimini tamamlayan öğrenciler arasında, her geçen gün lisansüstü eğitime
yönelik ilgi artmaktadır. Bununla ilgili olarak yapılan çalışmalarda, öğrencilerin hemşi-
relik alanında lisansüstü eğitimi yapmak isteme nedenlerinin; kariyer yapma, bilgilerini
arttırma, mesleki etkinlikte artma ve eğitimci olma istekleri olduğu vurgulanmıştır (Ün-
sal, 2010; Akdemir, 2011, s.130-139; Ergöl, 2011, s.152-155). Öğrencilerin lisansüstü
eğitimine yönelik ilgilerindeki artışa paralel, son yıllarda, lisansüstü düzeyinde hemşi-
relik eğitimi veren birimler hızlı bir şekilde artış göstermiştir. Bu artışla birlikte, eğitimin
kalitesini olumsuz etkileyebilecek öğretim elemanı, alt yapı yetersizliği gibi sorunları
ortaya çıkarabileceği düşünülmektedir. Eğitimin niteliğini iyileştirebilmek için bu olum-
suz koşulların oluşmasını engellemek ya da ortadan kaldırmak için tedbirler alınması
gerekmektedir (Ergöl, 2011, s.152-155). Doktora eğitimindeki niteliği artırmada eğitici
ve öğrenci gözüyle eğitim sürecindeki yaşantıların ortaya konmasının ve bunların bir
ortak zeminde yeniden değerlendirilmesinin eğitimin kalitesini artırmada çok büyük
katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Bu kapsamda araştırmada, hemşirelikte doktora
eğitimine devam eden öğrencilerin doktora eğitimine yönelik görüşlerini ortaya koymak
amaçlanmıştır.
Yöntem
Araştırmada hemşirelik doktora eğitimine devam eden öğrencilerin doktora eğitim-
lerine yönelik görüşlerini belirlenmek amaçlanmıştır. Araştırma, Ağustos 2012 - Eylül
2012 tarihleri arasında tanımlayıcı tasarımda niteliksel olgu bilim (fenomenolojik) tipte
yürütülmüştür. Olgu bilim sadece bir felsefi yaklaşım değil aynı zamanda, bireyin kendi
yaşantısına olan algısını, ilgi ve yaşantılarını anlayabilmek için özel yöntemlerin kullanıl-
dığı bir araştırma yöntemidir (Hesse-Biber ve Leavy, 2006). Olgu bilim araştırmalarında
veri toplama yöntemlerinden birisi de doküman analizidir. Doküman incelemesi, araş-
tırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini
kapsamaktadır (Yıldırım ve Şimşek, 2005, s. 187-273).
1...,152,153,154,155,156,157,158,159,160,161 163,164,165,166,167,168,169,170,171,172,...182
Powered by FlippingBook