Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 189

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
187
Gençlik Döneminde Siyasal Toplumsallaşma: Toplumsal Katılım İle Kitle İletişim Araçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
madığının bulunmasıdır. Haberlerin televizyondan veya internetten izlenmesinin toplumsal
katılım açısından bir fark oluşturmaması, televizyonun ve internetin siyasal toplumsallaş-
maya katkılarının sorgulanmasına neden olmaktadır. Ancak araştırma kapsamında haber-
lerin içeriği ve kapsamı gibi özellikler incelenmediği için, toplumsal katılım düzeyinin kitle
iletişim aracının türüne göre farklılaşmasında rol oynayan etmenlerle ilgili kesin bir sonuca
ulaşmak mümkün değildir.
Yapılan hiyerarşik çoklu regresyon analizi ile denenen toplumsal katılım modelinin anlamlı
olduğu belirlenmiştir. Sosyo-demografik özellikler kontrol edildikten sonra haberleri takip
etmenin ve siyasal iletişim amacıyla sosyal medya kullanımının toplumsal katılımı pozitif
yönde yordadığı bulunmuştur. Gençlerin haberleri takip etme ve sosyal medyada görüşlerini
ifade etme sıklıkları arttıkça, toplumsal katılımda bulunma olasılıkları da artmaktadır.
Haberlerin takip edilmesi ile toplumsal katılım arasındaki pozitif ilişki, kitle iletişim araçları-
nın etkilerinin kullanım amaçlarına bağlı olduğu görüşünü (Norris, 1996; Shah, McLeod ve
Yoon, 2001) desteklemektedir. Kitle iletişim araçlarının eğlence amacı ile (Putnam, 1995;
2000) değil de bilgilenmek için kullanımının siyasal konulara ilginin artması ile ilişkili oldu-
ğu gösterilmiştir (Boulianne, 2009; Shah ve ark., 2005). Kitle iletişim araçlarının kullanımı-
nın toplumsal etkinliklere daha fazla katılım sağlanmasında rol oynadığı savunulmaktadır
(Delli Carpini, 2000; Shah, Kwak ve Holbert, 2001).
Haberleri takip eden gençler; siyasal ve güncel olaylar, toplumsal katılım olanakları hak-
kında bilgilerini arttırmakta (Klofstad, 2007), toplumsal konular üzerine aile ve arkadaşları
ile daha çok tartışmaktadırlar (McDevitt ve Chaffee, 2002). Toplumun karşılaştığı sorunlar
üzerine daha fazla düşünmekte (Klofstad, 2007), sorunlara çözüm yolları aramaktadırlar.
Toplumsal bilginin ve çözüm yolları arayışının toplumsal katılım ile hayata geçirildiği söy-
lenebilir.
Toplumsal katılım ile internette siyasal ve güncel konular hakkında görüşleri ifade etme
arasında bulunan ilişki siyasal iletişim çalışmalarının (örn., Erentaite ve ark., 2012, Shah ve
ark., 2005) bulguları ile tutarlılık göstermektedir. Sosyal medya üzerinden yapılan siyasal
iletişim arttıkça gençlerin toplumsal katılımda bulunma olasılığı da artmaktadır. Gençlerin
sosyal medyada siyasal görüşlerini ifade etmelerinde sosyal ağlardaki ilişkilerin gelenek-
sel iletişim biçimlerindeki kadar hiyerarşi barındırmamasının (Schlozman ve ark., 2010) ve
fikir paylaşımlarının özgürce yapılabilmesinin rol oynadığı öne sürülebilir. İnternetin bilgi
edinmek için kullanılmasının (Shah, Kwak ve Holbert, 2001; Skoric ve Poor, 2013), siyasal
sisteme güvenin ve toplumsal katılımın artmasında rol oynadığı gösterilmiştir. Ayrıca sos-
yal medyada siyasal görüşlerin ifade edilmesi, gençler arasında bilgi alışverişinin yapılma-
sını sağladığı için de toplumsal katılıma olumlu yönde etki etmektedir.
Siyasal iletişim; toplumsal değerlerin, toplumsal katılım olanaklarının ve toplumsal sorun-
ların öğrenilmesine katkı sağlamaktadır (Klofstad, 2007). Toplumsal konulara ilginin artma-
sında (Andolina ve ark., 2003) ve siyasal anlayış geliştirmede rol oynamaktadır. Gençlerin
aile ve arkadaşlarıyla ya da sosyal medyada yaptıkları görüş paylaşımları, siyasal görüş-
lerini sorgulamalarına ve savunmalarına olanak sağlamaktadır. Siyasal iletişim, gençlerin
1...,179,180,181,182,183,184,185,186,187,188 190,191,192,193,194,195,196,197,198,199,...216
Powered by FlippingBook