Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 183

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
181
Gençlik Döneminde Siyasal Toplumsallaşma: Toplumsal Katılım İle Kitle İletişim Araçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
puanları tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmiştir. Temel, orta ve yüksek eğitim
düzeyi yapay (dummy) değişken olarak kodlandıktan sonra analiz yapılmıştır.
Bağımsız örneklemler t-testinin ve ANOVA’nın gerçekleştirilebilmesi için bağımsız göz-
lemlere dayanma, eşit aralıklı/oranlı ölçüm, normal dağılım ve grup varyanslarının homojen
dağılımı sayıltılarının karşılanması gerekmektedir (Field, 2009). Ölçeklerin yapısı ve yapılan
testlerin sonuçları dikkate alınarak sayıltıların karşılandığı kabul edilmiştir. ANOVA’larda Le-
vene Testi ile varyansların homojen dağılmadığı tespit edildiğinde, grupların puanları ara-
sındaki farklar Games-Howell Çoklu Karşılaştırma Testi ile incelenmiştir. Homojen dağılım
sayıltısının karşılanmasını ve eğitim gruplarındaki kişi sayısının eşit olmasını gerektirmediği
(Field, 2009) için çoklu karşılaştırma testi olarak Games-Howell Testi tercih edilmiştir.
Toplumsal katılım puanlarının cinsiyete göre farklılaştığı bulunmuştur, t(453,38) = -2,23,
p < ,05. Erkeklerin (X̅
= 11,03, Ss = 5,04) kadınlara (X̅
= 10,09, Ss = 4,57) göre toplumsal
faaliyetlere daha fazla katıldıkları belirlenmiştir. Cinsiyet grupları arasındaki anlamlı farkın
etki büyüklüğünün (d = 0,20) küçük olduğu görülmektedir. Yapılan korelasyon analizinde
toplumsal katılım ile yaş arasında anlamlı bir ilişki olmadığı (p ˃ ,05) belirlenmiştir.
Eğitim gruplarının toplumsal katılım puanlarının karşılaştırıldığı ANOVA ile gruplar arasında
anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur, F(2, 546) = 8,22, p < ,001, ƞ² = ,03. Eta-kare değeri
(ƞ²) küçük düzeyde etki büyüklüğünü ifade etmektedir. Levene Testi, varyansların homojen
olarak dağılmadığını göstermiştir, F(2, 546) = 18,64, p = ,000. Games-Howell Çoklu Kar-
şılaştırma Testi ile temel eğitim düzeyi grubunun toplumsal katılım puanlarının (X̅
= 12,17,
Ss = 6,05) yüksek eğitim grubunun puanlarına (X̅
= 9,95, Ss = 4,21) göre anlamlı düzeyde
(p < ,05) daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Eğitim grupları arasındaki anlamlı farkın etki
büyüklüğünün (d = 0,43) küçük olduğu görülmüştür. Toplumsal faaliyetlere katılım açısın-
dan orta düzeydeki eğitim grubu (X̅
= 11,25, Ss = 5,46) ile diğer gruplar arasında anlamlı
bir fark bulunmamıştır.
Toplumsal Katılımın Kitle İletişim Aracının Türüne Göre İncelenmesi
Gençlerin haberleri takip etmek amacı ile kullandıkları kitle iletişim aracının türüne göre
toplumsal katılım puanları arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Haberleri gazeteden, televiz-
yondan ya da internetten takip eden grupların toplumsal katılım puanları ile takip etmeyen
grupların puanları bir dizi bağımsız örneklem t-testi yapılarak karşılaştırılmıştır. Gazete,
televizyon ve internet değişkenleri yapay (dummy) değişkenler (örn., gazete okumama =
0, gazete okuma = 1) olarak kodlanmıştır.
Haberleri gazeteden takip etmeye göre toplumsal katılım puanları incelendiğinde gruplar
arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir, t(547) = -4,84, p < ,001. Gazete okuyan
gençlerin (X̅
= 11,57, Ss = 4,92) okumayanlara (X̅
= 9,62, Ss = 4,50) göre toplumsal katılım
puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu anlamlı farkın etki bü-
yüklüğünün küçük (d = 0,41) olduğu söylenebilir. Toplumsal katılım puanlarının haberleri
televizyondan ya da internetten takip etmeye göre farklılaşmadığı (p ˃ ,05) bulunmuştur.
1...,173,174,175,176,177,178,179,180,181,182 184,185,186,187,188,189,190,191,192,193,...216
Powered by FlippingBook