Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 182

180
Petek Akman Özdemir
Tablo 1. Araştırma Değişkenlerine İlişkin Betimsel İstatistikler (N = 549)
Değişkenler
Ortanca Tepe Değeri
Ss
Ss²
Toplumsal Katılım
10,47 10,00
8,00
4,79
22,91
Haberleri Takip Etme
2,27
3,00
3,00
0,97
0,94
Sosyal Medya Kullanımı
2,33
3,00
0
1,91
3,64
Katılımcıların %53,6’sı (n = 294 kişi) haberleri günlük olarak takip etmektedir. Araştır-
ma grubunun %75,8’inin (416 kişi) internetten, %66,8’inin (367 kişi) televizyondan ve
%43,9’unun (n = 241 kişi) gazeteden haberleri takip ettiği belirlenmiştir. 185 kişi (%33,7)
haberleri üç kitle iletişim aracını da kullanarak takip ettiklerini ve sadece 57 kişi (%10,4)
haberler ile hiçbir zaman ilgilenmediğini ifade etmiştir.
“Kişisel Bilgi Formu”nda haberlerin takip edildiği birden fazla kitle iletişim aracı seçile-
bilmektedir. Bu nedenle gençlerin kullandıkları kitle iletişim araçlarının sayısına ve türüne
göre de bir inceleme yapılmıştır. Tablo 2’de görüldüğü gibi haberleri sadece gazeteden ve
gazetenin yanı sıra televizyondan veya internetten takip etme sıklığı diğer iletişim araçla-
rının kullanımına göre oldukça düşüktür. Hem televizyondan hem de internetten haberleri
takip eden grup, (127 kişi; % 23,1) en yüksek katılımcıyı içeren grubu oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan gençlerin %64,3’ü (353 kişi) siyasal ve güncel konular ile ilgili görüş-
lerini ifade etmek amacıyla farklı sıklıklarda (örn., günün her saati, ayda birkaç kez) sosyal
medyayı kullanmaktadır. Her bir kullanım düzeyine göre incelendiğinde, Tablo 1’de görül-
düğü sosyal medyayı kullanmayanlar en büyük grubu (196 kişi; % 35,7) oluşturmaktadır.
Sosyal medyadan siyasal iletişimde bulunan gençlerden %44,8’i (158 kişi) sosyal medyayı
günde birkaç kez kullandığını belirtmiştir.
Tablo 2. Kullanılan Kitle İletişim Aracına Göre Haberleri Takip Etme Sıklığı (N = 549)
Değişkenler
0
1
2 3
4
5
6
7
Toplam
n
65 13 41 75 14 29 127 185
549
%
11,8 2,4 7,5 13,7 2,6 5,3 23,1 33,7 100,0
Not: 0: Haberleri takip etmeyenler, 1: Sadece gazete, 2: Sadece televizyon, 3: Sadece internet, 4:
Gazete ve televizyon, 5: Gazete ve internet, 6: Televizyon ve internet, 7: Gazete, televizyon ve internet
Toplumsal Katılımın Sosyo-demografik Özelliklere Göre İncelenmesi
Toplumsal katılım puanları katılımcıların sosyo-demografik özelliklerine (cinsiyet, yaş ve
eğitim düzeyi) göre incelenmiştir. Cinsiyet gruplarının puanları, bağımsız örneklemler
t-testi yapılarak karşılaştırılmıştır. Cinsiyet grupları (kadın = 0, erkek = 1) yapay (dummy)
değişken olarak yeniden kodlanmıştır. Toplumsal katılım ile yaş arasındaki ilişki Pearson
momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesaplanarak belirlenmiştir. Eğitim gruplarının
1...,172,173,174,175,176,177,178,179,180,181 183,184,185,186,187,188,189,190,191,192,...216
Powered by FlippingBook