Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 116

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
115
Okula Aidiyet ve İhtiyaç Doyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
Okula Aidiyet Duygusu Ölçeği:
Bu çalışmada okula aidiyet duygusuna ait veriler Okula
Aidiyet Duygusu Ölçeği (OADÖ) The Psychological Sense of School Membership Scale
aracılığıyla toplanmıştır. Ölçek, (Goodenow 1993 s. 79-90) tarafından geliştirilmiştir. Bu
araç 18 maddelik beşli likert tipinde (1. Hiç doğru değil, 5.Tamamen doğru) bir ölçektir.
Ölçekteki beş madde (3, 6, 9, 12 ve 16. maddeler) olumsuz ifadeleri içermektedir. Ölçek-
teki olumsuz maddeler tersten puanlanmaktadır. Ölçek hem alt boyutlar üzerinden hem
de toplam puan üzerinden hesaplanabilmektedir. Ölçekten alınan yüksek puanlar okula
aidiyet duygusunun yüksek olduğunu göstermektedir.
Okula Aidiyet Duygusu Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlama çalışması Sarı (2011) tarafından
ilköğretim ikinci kademedeki öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Sarı (2011) tarafından yapılan
uyarlama çalışmasına göre maddelerin iki bileşende toplandığı görülmüştür. Bu faktörler-
den birincisi (Okula Bağlılık) ölçekteki 13 olumlu maddeyi kapsamaktadır; diğer faktörde
(Reddedilmişlik Duygusu) ise ölçekte yer alan beş olumsuz maddeyi kapsar. Alt ölçeklere
ilişkin Cronbach alfa iç tutarlık katsayılarının ise sırasıyla .84 ve .78 olduğu belirlenmiştir.
Sarı (2013) tarafından lise örneklemi ile yapılan çalışmada Cronbach alfa iç tutarlık kat-
sayısı ise .84 bulunmuştur. Bu çalışmada ölçeğin değerlendirilmesi toplam puana göre
değerlendirilmiştir (s.147-160).
Bulgular
Bu çalışmada ilk olarak lise öğrencilerinin okula aidiyet ölçeği puanları ile genel ihtiyaç
doyumu ölçeğinden aldıkları puanlara yönelik betimsel istatistkler hesaplanmıştır. Daha
sonra korelasyon analizi yapılmıştır. Sonrasında çoklu regresyon analizine yer verilmiştir.
Öncelikle çalışma grubuna ait betimsel istatistikler aşağıda sunulmuştur.
Tablo 2. Okula Aidiyet ve Genel İhtiyaç Doyumu (Alt boyutları) Ölçeklerinin
Betimleyici İstatistikleri
Ölçekler
X ̅
SS
n
Okula Aidiyet
Duygusu
62.39
12.28
217
Özerklik
34.60
6.12
217
Yetkinlik
27.47
5.99
217
Ait Olma
41.48
7.20
217
Okula Aidiyet ve Genel İhtiyaç Doyumunu Arasındaki İlişkilere
Yönelik Korelasyon Bulguları
Okula aidiyet duygusu ve genel ihtiyaç doyumu (alt boyutları) arasındaki ilişkilere yönelik
korelasyon sonuçları aşağıdaki Tablo 3’te verilmiştir. Bu tabloda görüldüğü üzere, liseli
1...,106,107,108,109,110,111,112,113,114,115 117,118,119,120,121,122,123,124,125,126,...182
Powered by FlippingBook