Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 119

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
117
Gençlerin Siyasal Katılımı: Şırnak Örneği
olan ilgilerini arttırabilmek için yeni eğlenceli siyasal eylem biçimlerinin gençlerin kültürel
boş zaman uygulamalarına nasıl dahil edileceğine dair ampirik çalışma sunmuştur. Genç-
ler çağdaş siyasi huzursuzluktan uzak olmayı tercih ederken müzik dans etkinliği düzen-
leme, sembolik eylemler ve protestolar gibi geleneksel olmayan siyasal katılımcılığa daha
fazla yakındırlar. Siyasal katılımın yeni toplumsal hareketler içindeki geleneksel olmayan
biçimlerinin uygulanması, politikayı daha kapsayıcı ve kapsamlı tartışmaların gerçekleştiği
iletişim alanları oluşturulmasını sağlar. Eğitim, toplum hakkında alternatif fikirleri keşfet-
mek, dayanışma ağları oluşturmak, eşitlikçi karar alma ve gelecekteki eylemleri planlama
olanakları sağlamaktadır.
İletişim Kanalları:
Siyasal sistem gençlik politikalarını ele alırken vatandaşlık bilincini
yerleştirme, katılım için fırsat oluşturma, yaşam koşullarını ve olanaklarını güvence altına
alma, güvenlik ve koruma, sosyal dışlanmayı önleme, eşit davranma bilgi edindirme ve
kullanımını sağlama, gibi hedeflere odaklanır. Siyasal sistem hedeflerine ulaşmak için ye-
rel yönetimleri gençlerin siyasal katılımcılığını sağlamada bir köprü olarak kullanmaktadır.
Bunun yanında Sivil Toplum Örgütleri ve kent konseyleri de yerel yönetimlerle iş birliği
içerisinde bu amaca hizmet ederler (Özer, 2011:55-57). Medya ve iletişim kanallarının da
siyasal farkındalık yaratma üzerinde önemli bir etkisi vardır (Rashid ve Gao, 2012:186).
Medya, gençlerin çeşitli siyasi olaylarla ilgili bilgi edinebilecekleri bir kaynak olduğu için,
yanıltıcı bilgiden uzak medyayı ve iletişim kanallarını kullanan gençlerin siyasi olaylar hak-
kında daha fazla farkındalığa sahip oldukları ve yakın geçmişin siyasi olaylarıyla yakından
ilgilendikleri görülür (Bakker ve de Vresse, 2011:458-460). Medyaya ve iletişim kanallarına
erişim kadar sivil derneklere katılım da bilgi paylaşımı oluşturabilir. Daha da önemlisi, sivil
toplum örgütleri güven ve iş birliğini teşvik edebilir ve gelişim projeleri ile birlikte gençlerin
ilerde siyasal partilerde liderlik vasıfları kazanmalarını ve siyaset, demokrasi ve vatan-
daşlık konuları ile daha fazla meşgul olmaya teşvik edebilir (Rashid ve Gao, 2012:186).
Siyasal partilerin geliştireceği aidiyet duygusu üyelerinin oy kullanımı da dahil olmak üzere
gelecekte gençlerin siyasal katılımını daha olası hale getirebilir (McFarland ve Thomas,
2010:8-9).
Aktif Sivil Katılım:
Bir toplumda sivil faaliyetler arttıkça seçimlerde oy kullanma siya-
sal katılım faaliyeti olarak önemini kaybetmektedir. Gönüllü faaliyetler yürüten derneklere
üye olan gençlerin gelecekte siyasal katılımlarının da daha yüksek olması beklenmektedir.
Gençlerin okul dışı etkinliklere katılımı özellikle gençlerin gönüllü kuruluşlarındaki faaliyet-
leri, temsil etme becerilerini geliştirmeleri, kamu forumlarında konuşma yapabilmeleri ve
topluluk kimliğini oluşturmaları, gelecekteki siyasal katılımlarını teşvik etmektedir (Eccles
ve Barber, 1999:11). Gençlerin katıldığı gönüllü faaliyetler siyasal katılım için bir sosyal öğ-
renim sürecini ifade etmektedir. Okul dışı gönüllü faaliyetler uzun vadede gençlerin siyasal
katılımına uzun vadede (7 ila 10 yıl) etki etmektedir (McFarland ve Thomas, 2006:405).
Avrupa’daki gençlerin siyasal katılımı kavrayış seviyeleri ve siyasal katılım biçimleri ele
alındığında Avrupa’daki gençlerin daha az formel siyasal katılım gösterdiği ortaya çık-
mıştır. Avrupa’da gençlerin aktif olarak siyasal partilere üye olma düzeyleri düşüktür. Bu
1...,109,110,111,112,113,114,115,116,117,118 120,121,122,123,124,125,126,127,128,129,...216
Powered by FlippingBook