Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 21

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
19
Gençlerin Bilişim Teknolojilerini Kullanım Yetenekleri ve E-Güvenlik Yaklaşımlarına Dair Bir Araştırma
kili olduğu saptanmıştır. Yine gençler arasında cep telefonu sahipliliğinin diğer cihazlara
göre yüksek olması ve internete erişimin cep telefonu üzerinden sağlandığı değerlendi-
rildiğinde bilgisayar kullanım yetenekleri ve internet okuryazarlığı açısından etkili olduğu
düşünülmektedir. Tüm bunlar değerlendirildiğinde yapılan t-testi analizlerinin sonuçlarına
göre bilişim teknolojileri kullanım yeteneklerine dair hipotezlerden H
a1,
H
a2,
H
a3,
H
a4,
H
a6,
H
a7,
H
a8,
H
a9,
H
a10,
H
a11
ve H
a12
hipotezleri kabul edilmiştir. Buna göre hem internet okuryazarlığı
hem de bilgisayar kullanım yetenekleri diğer yaş gruplarına göre gençler için anlamlıdır.
İnternet okuryazarlığı ile cinsiyet (p<0.05), bilgisayar kullanım sıklığı (p<0.001), internet
kullanım sıklığı (p<0.05) ve cepten internet kullanımı (p<0.001) arasında anlamlı bir ilişki
vardır. Yapılan ANOVA testi sonucuna göre, internet okuryazarlığı ve eğitim seviyesi ara-
sında anlamlı bir ilişki görülmektedir (p<0.05). Ayrıca bilgisayar kullanım yetenekleri ile
cinsiyet (p<0.001), bilgisayar kullanım sıklığı (p<0.001), internet kullanım sıklığı (p<0.001)
ve cepten internet kullanımı (p<0.001) arasında anlamlı bir ilişki vardır. ANOVA analizi so-
nucuna göre, bilgisayar kullanım yetenekleri ve eğitim seviyesi arasında anlamlı bir iliş-
ki bulunmuştur (p<0.001). Birincil (x
2
=210.42, p<0.001), ikincil (x
2
=163.79, p<0.001) ve
üçüncül (x
2
=236.97, p<0.001) internet okuryazarlığı her gün internet kullananlar açısından
anlamlıdır. Buna göre üçüncül kullanım yani oyun oynama/indirme, müzik dinleme, metin,
fotoğraf ya da web sitesi oluşturma gibi ileri seviye yetenekler ile her gün internet kullan-
ma arasında orta seviye ilişki vardır (Cramer’s V=0.25). Dahası birincil (x
2
=14.20, p<0.001),
ikincil (x
2
=96.76, p<0.001) ve üçüncül (x
2
=61.26, p<0.001) bilgisayar kullanım yetenekleri
her gün bilgisayar kullananlar açısından anlamlıdır. İkincil kullanım, öyle ki Word, Excell ve
Powerpoint programları ile belge oluşturma ve bilgisayar kullanım sıklığı her gün olanlar
arasında düşük de olsa diğer yetenek derecelerine göre anlamlı bir ilişkinin olması önemli
görülmüştür (Cramer’s V=0.18).
Elektronik güvenlik yaklaşımları açısından ilk olarak demografik özelliklerin belirleyici
olacağı değerlendirilmiştir. Daha sonra internet ve bilgisayar kullanım sıklıklarının etkisi
olacağı düşünülmüştür. Son olarak internette kişisel bilgi, iletişim bilgileri ve ödeme bil-
gileri olmak üzere gençlerin hangi bilgilerini paylaştıklarının e-güvenlik yaklaşımına etkisi
olacağı değerlendirilmiştir. Ayrıca özellikle dokümanların, fotoğrafların, videoların paylaşıl-
masına olanak sağlayan bulut depo kullanımı ile e-güvenlik yaklaşımının ilişkisi incelen-
miştir. Tüm bunlar değerlendirildiğinde e-güvenlik yaklaşımı hipotezlerinden H
b1,
H
b2
, H
b4
,
H
b5
, H
b6
, H
b7
, H
b8
, H
b9
, H
b10
hipotezleri kabul edilmiştir. Buna göre e-güvenlik yaklaşımı yaş
gruplarına göre anlamlıdır. Öyle ki, gençlerin e-güvenlik yaklaşımının daha yüksek oldu-
ğu söylenebilir. Ayrıca e-güvenlik yaklaşımı ile cinsiyet (p<0.001), cepten internete bağ-
lanma (p<0.001), bilgisayar kullanım sıklığı (p<0.001), internet kullanım sıklığı (p<0.001),
kişisel bilgi paylaşımı (p<0.001), iletişim bilgilerinin paylaşımı (p<0.001), ödeme bilgilerinin
paylaşımı (p<0.001) ve bulut depo kullanımı (p<0.001) ile arasında anlamlı bir ilişki tespit
edilmiştir. ANOVA testi sonucuna göre e-güvenlik yaklaşımı ile eğitim seviyesi arasında
anlamlı bir ilişki vardır (p<0.001).
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...176
Powered by FlippingBook