Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 17

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
15
Gençlerin Bilişim Teknolojilerini Kullanım Yetenekleri ve E-Güvenlik Yaklaşımlarına Dair Bir Araştırma
Gençlerin internet okuryazarlığı ölçeği; e-posta kullanma, internet üzerinden görüşme,
sosyal medya profili kullanma, haber sitelerini gezme, mal ile ilgili bilgi arama, oyun indir-
me/oynama, müzik dinleme, video izleme ücretsiz, metin/fotoğraf/müzik vs. oluşturma,
web sitesi oluşturma, internet bankacılığı kullanma olmak üzere belirlenmiştir (α=0.79).
Bilgisayar okuryazarlığı yeteneklerinin derecesini ölçmek adına birincil kullanım; e-pos-
ta kullanma ve internet üzerinden görüşme olarak sınıflandırılmıştır. İkincil kullanım ise,
sosyal medya profili kullanma, haber sitelerini gezme ve mal ile ilgili bilgi arama şeklinde
kodlanmıştır. Son olarak üçüncül kullanıcılar; oyun indirme/oynama, müzik dinleme, vi-
deo izleme ücretsiz, metin/fotoğraf/müzik vs. oluşturma, web sitesi oluşturma, ve internet
bankacılığı kullanma olarak kodlanmıştır. Bu sınıflama çerçevesinde gençlerin bilgisayar
okuryazarlığının dereceleri ölçülmesi amaçlanmıştır.
E-güvenlik yaklaşımı ölçeği ise; gizlilik politikasına ilişkin bilgi edinme, coğrafi konum erişi-
mi sınırlama, profil ve içerik erişimi engelleme, kişisel bilgilerin reklam amaçlı kullanılmasına
izin vermeme, sertifika sorma, kişisel bilgilerin silinmesi için web hizmeti kullanma olmak
üzere oluşturulmuştur (α=0.78). Bağımlı değişkenler arasında korelasyona bakıldığında
anlamlı olduğu görülmektedir (p<0.001).
Bağımsız Değişkenler
Bu araştırma kapsamında yaş, cinsiyet, eğitim durumu, bilgisayar kullanım sıklığı, internet
kullanım sıklığı, cepten internet kullanımı, bulut sistemi kullanımı, internette kişisel bilgi,
adres bilgisi ve ödeme bilgileri paylaşımı değişkenleri bağımsız değişken olarak alınmıştır.
Değişkenler arasında korelasyona bakıldığında tüm değişkenlerin anlamlı olduğu görül-
mektedir (p<0.001).
Hipotezler
Bilişim teknolojileri kullanım yeteneklerine dair hipotezler:
H
a1
: İnternet okuryazarlığı yaş gruplarına göre anlamlıdır.
H
a2
: Bilgisayar kullanım yetenekleri yaş gruplarına göre anlamlıdır.
H
a3
: İnternet okuryazarlığı cinsiyet durumuna göre anlamlıdır.
H
a4
: Bilgisayar kullanım yetenekleri cinsiyet durumuna göre anlamlıdır.
H
a5
: İnternet okuryazarlığı eğitim durumuna göre anlamlıdır.
H
a6
: Bilgisayar kullanım yetenekleri eğitim durumuna göre anlamlıdır.
H
a7
: İnternet okuryazarlığı birincil, ikincil ve üçüncül kullanım internet kullanım sık-
lığına göre anlamlıdır.
H
a8
: İnternet okuryazarlığı bilgisayar kullanım sıklığına göre anlamlıdır.
H
a9
: Bilgisayar kullanım yetenekleri birincil, ikincil ve üçüncül kullanım bilgisayar
kullanım sıklığına göre anlamlıdır.
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...176
Powered by FlippingBook