144
Önder Kutlu & Erhan Örselli & Veysel Babahanoğlu
olacağını düşünmektedir. Diğer mücadele politikaları ise sırasıyla “ceza oranlarını artıran
politikalar”, “tedavi edici politikalar”, “talep azaltımına (önleme) yönelik politikalar”, “reha-
bilitasyon (topluma yeniden kazandırma) politikaları” şeklindedir.
Uyuşturucu maddeyle mücadelede önleme tabanlı politikalar içerisinde uyuşturucu mad-
delerin zararlarını anlatan reklam ya da tanıtım filmleri, belgeseller de yer almaktadır. Bu
bağlamda toplumun sosyo-kültürel özellikleri göz önünde bulundurularak her kesimine
ayrı ayrı hitap edecek şekilde oluşturulmuş ve süreklilik kazandırılmış önleme çalışmaları
uyuşturucu madde ile mücadele konusunda toplumsal farkındalığın artması için bir gerek-
liliktir. Bu nedenle katılımcıların farkındalık düzeylerini artıracak önleme tabanlı çalışmalara
katılıp katılmadıkları veya medya organlarında bu yönde bilgilendirici içeriklere rastlayıp
rastlamadıkları yönünde bir dizi soru yönetilmiştir.
Bu doğrultuda katılımcılara sorulan ilk soru “Şimdiye kadar kaç kez gazete, tv, radyoda
uyuşturucu maddelerin zararları ile ilgili reklam ya da tanıtım filmi ile karşılaştınız?” şeklinde
olmuştur. Alınan cevaplar Tablo 13.’de gösterilmiştir.
Tablo 13. Medyada Uyuşturucunun Zararlarıyla İlgili Reklam İle Karşılaşma Sıklığı
Cevaplar
Sayı
%
Bir iki kez
96
50,3
Hiç karşılaşmadım
69
36,1
Üç ve daha fazla
26
13,6
Toplam
191
100,0
Tablo 13.’de yer alan veriler incelendiğinde katılımcıların büyük bir kısmı yaşamları boyun-
ca en az bir kez önleme tabanlı politikaların bir enstrümanı olarak yazılı ve görsel medyada
yer alan reklam ya da tanıtım filmlerine rastladıklarını belirtmişlerdir.
Önleme tabanlı kamu politikalarının bir başka ayağı olan ve hayata geçirilen “Uyuşturucu
İle Mücadele Danışma ve Destek Hattı Alo 191” uygulamasından haberdar olup olmadıkla-
rı ise katılımcılara, bu doğrultuda yöneltilen ikinci soru olmuştur. Elde edilen bulgular Tablo
14.’de gösterilmektedir.
Tablo 14. Alo 191 Hattının Bilinirliği
Cevaplar
Sayı
%
Evet, duydum
66
34,6
Hayır duymadım
125
65,4
Toplam
191
100,0